Svakodnevna dilema kod vozača je upravo kako da odaberemo najboljeg majstora za poprakvu ili održavanje našeg vozila.
To pitanje predstavlja problem svih vozača koji nemaju majstora u porodici ili jednostavno ne poznaju majstore lično, niti mogu da preporukom nađu verodostojnog majstora.
Često vozači bezuspešno tragaju kako bi pronašli odgovarajući auto servis, taj put do pravog majstora je dugačak i pun “rekla kazala” situacija.
Iskustvo nam je pokazalo da je ovaj problem veoma rasprostranjen, iz tog razloga smo odlučili da napišemo članak kojim ćemo pokušati da objasnimo osnovne načine prepoznavanja “pravog” majstora.
Prve svega morate imati neku predstavu o tome šta je majstor za vozila. U ovom članku fokusiraćemo se na automobile i majstore za popravku automobila.
Majstor za automobile, auto servis, dijagnostika automobila, autolakirer, auto limar, automehaničar, autoelektričar, autofarbar su različiti nazivi koji predstavljaju upravo osobu ili firmu koja služi da reši sve probleme koje imamo na automobilu.
Kao što se već da primetiti ovo su opšte poznati pojmovi, retko koji vozač nije barem jednom prilikom čuo za neki od ovih naziva. Sada ćemo proći šta koji majstor predstavlja i na taj način možete da steknete sliku o tome kog majstora treba da tražite i kod koga treba da idete da ne bi gubili vaše vreme.
Razlike u imenima predstavljaju uže specijalizacije pojedinih auto servisa tj. majstora i na taj način se dele i mi tačno znamo koji majstor je za koji problem zadužen.
Nazivi majstora ili auto servisa:
- Automehaničar
- Autoelektričar
- Autofarbar/lakirer
- Autolimar
- Varenje auto plastike
- Vulkanizer
- Auto otpad
Automehanicar
Automehaničar je pojedinac ili auto servis koja se bavi mehaničarskim problemima na automobilu.
Automehaničar vrlo često biva čovek koji ima svoju garažu i privatno radi bez registrovane firme, takve automehaničarske radnje znaju imati majstore koji su zlata vredni, dok isto tako umeju imati i majstore koji više štete naprave nego dobrog.
Može se reći da je sa njima lako što se tiče plaćanja, uvek postoji prostora za dogovor i umeju biti znatno jefiniji od registrovanih auto servisa. Mehanicar koji radi privatno u svojoj garaži može da nabavi delove koji su polovni i koji imaju znatno manju cenu od novih delova, vrlo često to mogu biti i kvalitetniji delovi.
U praksi se pokazalo da ono što je novo ne znači da je kvalitetno, neki stariji delovi za starije tipove automobila recim marke Audi su neporedivo kvalitetniji nego novi zamenski delovi.
Firme koje su registrovane kao auto servisi ali pretežno se bave mehanikom i mehaničarskim radovima, imaju daleko veću odgovornost prema klijentima.
Njihov posao zavisi od njihove usluge, oni moraju da pruže kvalitetnu uslugu i zbog toga se može reći da oni imaju bolje majstore.
U auto servisu je teško pronaći majstora koji je pod dejstvom alkohola, kako to može biti u radnjama tj. garažama u kojima sam majstor posluje kao neregistrovana firma.
Zbog toga je auto servis uvek skuplji, imaju daleko više troškova, uključujući plaćanje radnika, poreza i ostalih dažbina.
Registrovani auto servis ima mogućnost plaćanja preko kartice, preko računa, daje popuste na redovne popravke, često imaju saradnju sa radnjama auto delova i opreme, zbog toga možete da prođete jeftinije za određene delove, i dobijate garanciju i fiskalni račun.
Korisnici usluga automehaničarkse radnje imaju različite probleme sa svojim vozilima. U zavisnosti od toga šta se desilo na autu može se predpostaviti i koji kvar kao i koliko bi popravka koštala. Vrlo često ta popravka zaista ne iziskuje nešto ozbiljno, ali dešava se da bude i ozbiljnijih problema i zamena delova može koštati daleko više od toga šta je bila početna ideja.
Šta su mehaničarski kvarovi?
Mehanika kod automobila je sve ono što je gvozdeno, metalno, tiče se upravljanja vozilom, stabilnosti pri vožnji, u to spada i hidraulika kao što su amortizeri, menjač, kutija menjača, kočnice, ručna kočnica, trap automobila, vešanje automobila, distanceri. Mnogo toga je u pitanju kada je reč o mehanici automobila.
Vrlo često mehaničari rade i male servise, dok su za velike servise apsolutno nužni jer upravo ljudi koji barataju mehaničarskim znanjima mogu da urade veliki servis na automobilu.
Recimo da ste vozili 50 km/h i preleteli prednjim desnim točkom u neku dublju rupu na putu, ili ste vozili u rikverc i o ivičnjak trotoara zakačili donju stranu automobila. Tom prilikom čujete neki zvuk ili osećate da se auto čudnije ponaša. Nešto nije u redu, nije to ta stabilnost pri vožnji, kretanje se promenilo, možda više automobil ne koči kao što je kočio pre te situacije, možda ne možete uopšte da krenete, točak se zaglavio ili vidite lokvu neke tečnosti ispod automobila.
To su sve problemi koje pre svega mehaničar treba proveriti, upravo mehaničarksi posao je taj da radi sve ono što zahteva da se ruke isprljaju. Zamena delova, odvrtanja šrafova, popravka starih delova, zamena diska kočnice, skidanje točkova, podešavanje visine vešanja, itd.
Autoelektricar
Autoelektričar je osoba koja se bavi električnim delovima automobila. To može biti zamena sijalica, akumulatora, zamena ili popravka podizača auto stakla, sređivanje multimedije automobila, i svih drugih kvarova koji imaju veze sa elektronikom i elektrikom automobila.
Autoelektričarske usluge se prepoznaju po karakterističnim popravkama upravo električnih delova automobila. Razlikuju se po stepenu ozbiljnosti popravke, recimo da ne možete upaliti automobil, u tom slučaju može biti mnogo različitih problema koji dovode do toga. Vrlo često to bude ili akumulator koji ne šalje dovoljnu količinu struje potrebnu da se upali automobil, neretko se dešava da je u pitanju i takozvani alnaser koji služi za paljenje automobila. Takve probleme jedino možete rešiti kod autoelektričara.
Autoelektričar u današnje vreme u većini slučajeva koristi aparat za autodijagnostiku. Autodijagnostika se vrši kroz priključivanje automobila na aparat, tako aparat ima pristup kompjuteru automobila i može da očita sistem kompjutera automobila.
Kad se vrši autodijagnostika majstor vidi sve greške koje se mogu očitati na kompjuteru automobila. Moguće je menjati određene specifikacije, podesiti rad motora, kod novijih automobila je moguće podešavanje visine svetlosnog zraka koji izbija iz farova, moguće je ažuriranje mape puteva na navigaciji i ažurirati ceo sistem multimedije.
Autoelektričar se bavi ugradnjom ili zamenom multimedije na automobilu, popravkom i promenom farova. Multimedija za kola može biti ugrađena i sa kamerom koja je instalirana u zadnjem delu automobila, kamera se uključi prilikom vožnje u rikverc i pokazuje prostor iza automobila. Postoji naravno i CD plejer koji je preteča multimedije za auto, kao i multimedija sa sklopivim ekranom.
Kod autoelektričara i automehaničara možete regulisati 90% potencijalnih problema i kvarova na automobilu.
Autofarbar/lakirer
Autofarbar ili autolakirer često ide u sklopu autolimarskih radova. U ovom delu teksta objasnićemo pojedinačnosti koje definišu autofarbarsku radnju tj. usluge.
Farbanje automobila i poliranje automobila su usluge koje pružaju autolakirerske radnje, u poslednjih nekoliko godina postoje i radnje tj. majstori koji pružaju samo usluge poliranja automobila.
Autolimar
Autolimarske usluge se odnose isključivo na limariju automobila. Limarija na automobilu je najpodložnija oštećenjima, zato što je naizloženija. Autolimarskim poslovima u većini slučajeva spadaju hauba, vrata, prednje i zadnje bočne stranice, gepek i krov automobila.
Ako pri udesu ili sitnom udarcu primetite da ste ulubili tj. oštetili neki spoljašnji deo automobila, u tom slučaju je autolimarska radnja jedino rešenje.
Varenje auto plastike
Varenje plastike je nešto čime se mi bavimo. To je proces kojim se polomljena plastika sjedinjuje i vraća u što približnije prethodno stanje, tj. fabričko stanje.
Recimo da ste prilikom udesa ili parkiranja polomili branik na automobilu, u tom slučaju najjednostavnije rešenje jeste da posetite naš servis za varenje plastike.
Mi pružamo usluge varenja svih vrsta plastike, to ne moraju biti branici od automobili, varimo sve delove od plastike.
Varenje plastike je najjednostavniji način popravke polomljene plastike, ujedno je i prilično jeftin u odnosu na kupovinu novih delova. Nekada zamena branika automobila može iznositi astronomsko visoke cifre, dok je popravka u našem servisu nešto što je prilično podnošljivu u odnosu na visoke cifre kupovine novog branika.
Vulkanizer
Vulkanizerska radnja je mesto gde vozači automobila i ostalih vozila dolaze da zamene gume tj. pnemunatike. Pneumatici se razlikuju po dimenzijama, razlikuju se po “šari”, starosti i stanju očuvanosti gume, naravno razlikuju se i po vremenskim uslovima korišćenja gume.
Gume mogu biti letnje, zimske, kao i one koje su namenjene blatnjavim uslovima, koje nose oznaku M+S i njih ljudi često smatraju gumama koje su i za letnje i zimske uslove.
Naša preporuka je imati jedan set letnjih, jedan set zimskih guma.
Praktičnije bi bilo da posedujete četiri felne na kojima su letnje gume, i četiri felne na kojima su zimske gume. Kada dođe vreme da se zamene gume, jednostavnije i bezbednije je da vulkanizer zameni četiri točka, nego da sa svakog točka skine prethodnu kako bi stavio narednu gumu. Efikasnost dva različita seta točkova se ogleda i kroz manje trošenje tih pneumatika.
Auto gume, gume kamiona, traktora i drugih vozila se još značajnije razlikuju. Velika prednost nekog ko nije upoznat sa terminologijom koju koriste vulkanizeri je to što se lako prepoznaju koje gume su za koju felnu.
Proizvođač je još jedan način razlikovanja gume. Postoje proizvođači koji nude odlične gume za razumnu cenu, kao što je Tigar guma. Pored takvih proizvođača, postoje i neporedivo kvalitetnije gume, koje dolaze sa neporedivo većom cenom.
Pravi kvalitet pokušajte sa Micheline gumom, koja se kroz svoje višedecenijsko poslovanje pokazala kao vrlo kvalitetna guma. Michelin važi za jedne od najboljih proizvođača pneumatika. Zbog toga imajte u vidu da jedna Michelin guma može iznositi i preko 20 000 dinara.
Značajnu ulogu u ceni ima i veličina gume. Nikada nije ista cena za gumu koja je prosečnih dimenzija koje iznose 15 inča i gumu koja je veća.
Treba znati da vulkanizerska radnja često nudi kupovinu novih ili polovnih guma. Nove gume se razlikuju od toga sa kojim dobavljačem imaju saradnju. Vrlo često imaju u ponudi Raiken, Tigar, Pirelli i Micheline gume. Te gume su se pokazale kao nešto što ljudi širom Srbije najčešće koriste.
Zbog toga su dostupne većini vuklanizerskih radnji po nešto normalnijim cenama u odnosu na druge proizvođače koji su manje rasprostranjeni. Prilikom kupovine gume kod vulkanizera, možete kupiti i nove gume koje ne dolaze sa garancijom u obliku fiskalnog računa.
Razlog je dogovor vulkanizera i saradnika da određene gume prodaju kao nove, jer to i jesu. Zbog toga što nigde nisu zavedene kao nove, oni nude te gume bez fiskalne garancije. Kod kupovine takvih guma, morate obratiti pažnju. Najbolje je posavetovati se sa nekim ko se malo bolje razume u pneumatike.
Ako ipak morate sami kupovati gume bez pomoći dobronamerne osobe obratite pažnju na oznake koje se nalaze na gumama. Oznake govore o datumu proizvodnje što može biti najbitnija stavka prilikom kupovine gume. Oznake govore i o dimenzijama gume, kao što su visina i širina. Za kraj obratite pažnju da li guma ima dovoljno duboku šaru.
Najčešća dimenzija guma u Srbiji je 195/65 R 15 i 205/55 R 16. 195 je širina gume u milimetrima, 65 je procentualna visina bočnog zida i širine gazeće površine gume. Oznaka R je tkz. radijalna guma koja predstavlja standardni tip gume koja se koristi u automobilima koji se koriste za komercijalne svrhe. Poslednja oznaka u ovom slučaju broj 15 je upravo dimenzija gume izražena u inčima.
Poseban akcenat prilikom kupovine gume se stavlja da na istoj osovini zakonski moraju postojati gume koje su od istog prozvođača. U suprotnom saobraćajna policija može da vam napiše kaznu.
Uvek je najbolje informisati se kod poznanika ili prijatelja, čak pogledati i na Google-u nešto o toj vulkanizerskoj radnji kako bi ustanovili da li je taj majstor pravi za vas,
Auto otpad
Auto otpad je svima dobro poznat pojam, to je mesto gde se može pronaći mnogo rezervnih ili zamenskih delova za automobile, kao i sva druga vozila. Vrlo često se na auto otpadu nalaze kvalitetni polovni delovi koji su skinuti sa polovnih automobile ili havarisanih vozila.
Najbitnije je da se pronađe deo koji nije u lošem stanju.
Ponekad je mnogo bolje koristiti se tim polovnim delovima, upravo ti delovi mogu biti kvalitetniji od novih. Novi delovi se često prave od materijala koji nisu toliko kvalitetni, dok su ti stari delovi pravljeni od dosta kvalitetnijih materijala. To naravno nije pravilo i nije uvek slučaj.
Majstori često preporučuju da se prilikom traženja zamenskih delova proveravaju auto otpadi. Ako su kompatibilni delovi i automobili ponekad bude lakše da se ugradi deo koji je namenjen drugom automobilu.
Često se određeni delovi ne mogu pronaći u prodavnicama, ljudi i zbog tog razloga pribegavaju kupovini delova na auto otpadima.
Mnogi delovi koji se mogu pronaći na auto otpadu su jeftiniji po nekoliko puta. Naravno to nisu novi delovi, to su korišćeni tj. polovni delovi.
Polovni delovi umeju da budu kvalitetni i vrlo dobro očuvani, dok su znatno jeftiniji od novih delova.
Na auto otpadima se delovi mogu pronaći u izvesnim količinama.
Dobro je znati da se na auto otpadima može pregovarati za cenu. To je poželjno uraditi, upravo jer vlasnici i radnici na auto otpadima često diktiraju cene po njihovoj proceni kakav je kupac došao.
Ako ste poznavalac automobila i znate šta tačno tražite u tom slučaju neće da podižu cene.
Dok suprotno mogu za jedan mali žmigavac da podigu cenu i duplo.