Savremeni automobili imaju instrument table prepune pokazivača i raznih svetlosnih signala koji se pale i zbunjuju vozače.
Obično, ovi svetlosni signali nisu razlog za zabrinutost jer se gase kada motor radi. Međutim, ako se upale dok vozite, važno je znati šta znače jer neki mogu ukazivati na ozbiljne probleme.
Svetla su obojena u crveno, narandžasto/žuto ili zeleno, i funkcionišu slično kao semafor.
Crveno znači “stop” i ukazuje da problem zahteva hitno rešavanje; narandžasto ili žuto je savetodavni signal, koji sugeriše da je potrebna akcija; zeleno znači da je sve u redu i služi kao koristan podsetnik.
Evo korisnog vodiča za najčešća upozoravajuća svetla na instrument tabli.

Crvene lampice na instrument tabli – šta znače?
Upozorenje za vazdušni jastuk

- Ovo crveno svetlo može izgledati kao slika putnika koji na krilu balansira plažnu loptu, ali zapravo znači da vazdušni jastuk ne funkcioniše pravilno. Ovo je ozbiljna stvar jer može doći do toga da se jastuk ne napuni u slučaju nesreće, ili još gore, da se napuni bez upozorenja dok vozite.
Svetlo sistema za kočenje

- Prvo što treba uraditi kada vidite ovo simbol na instrument tabli je da proverite da ručna kočnica nije ostavljena povučena. Ako nije, postoji problem sa sistemom kočenja. To može biti povezano sa istrošenošću kočionih pločica ili diskova, nedostatkom tečnosti u sistemu ili problemom sa sistemom protiv blokiranja kočnica (ABS) ili kontrolom stabilnosti (ESP). Odmah odnesite auto u servis.
Sistem za hlađenje motora

- Da bi održali hladnoću, gotovo svi automobili pumpaju rashladnu tečnost oko motora. Ako se ovo upozoravajuće svetlo upali, nivo rashladne tečnosti može biti opasno nizak, ili blokada u sistemu može uzrokovati pregrevanje motora. Pozovite servis za pomoć na putu ili hitno potražite pomoć u najbližem servisu.
Pritisak ulja u motoru

- Ovo obično upozorava vozače da motor gubi pritisak ulja ili da je potrebno dodati ulje. Ako se ne sećate kada ste poslednji put proveravali nivo ulja ili ga menjali u servisu, velika je verovatnoća da je sada opasno nisko, što bi moglo izazvati ozbiljna oštećenja. Zato svratite na najbližu benzinsku stanicu ili servis, pogledajte uputstvo za vozilo i proverite nivo ulja u motoru. Uputstvo će vam reći koja vrsta ulja je potrebna za dopunu.
Sistem za servo upravljač

- Većini nas bi bilo teško okretati volan da automobil nema ono što se naziva pomoć pri upravljanju. Ovo je hidraulična ili sve češće električna pumpa koja pomaže u okretanju volana. Kada se upali upozoravajuće svetlo za ovaj sistem, shvatite to ozbiljno i dajte da ga profesionalac pregleda.
Sistem za punjenje vozila

- Najverovatniji uzrok crvenog svetla sa simbolom baterije je da se akumulator automobila više ne puni ili nešto troši punjenje dok je automobil parkiran i isključen. Pražnjenje akumulatora je jedan od najčešćih uzroka poziva tehničara za pomoć na putu. Dakle, ako se svetlo upali, vaš automobil će trebati dalje ispitivanje.
Zaključavanje upravljača

- Obično, narandžasti simbol zaključavanja upravljača ukazuje da treba otpustiti zaključavanje upravljača pre nego što se motor može pokrenuti. Ali ako ostane crveno nakon pokretanja motora, to sugeriše da postoji kvar na mehanizmu. U tom slučaju, ne isključujte motor i odvezite se u servis na pregled.
Prekidač za paljenje

- Sa bezbroj elektroničkih sistema uključenih u nesmetan rad savremenog automobila, simbol upozorenja za prekidač za paljenje može ukazivati na razne probleme. Dakle, što pre odvezite auto na pregled.
Narandžaste/žute lampice na instrument tabli – šta znače?
Prilagodljivi amortizeri

- Neki automobili imaju sofisticirane amortizere u svom ogibljenju, koji mogu biti podešeni da budu mekši ili čvršći. Ako vidite ovaj znak upozorenja, amortizeri će trebati proveru.
Vazdušno vešanje

- Mnogi luksuzni automobili imaju sisteme vazdušnog vešanje. Privlačnost je ta što vozačima omogućava da prilagode iskustvo vožnje, do određene mere. Ovo svetlo može ukazivati na to da ste ostavili vazdušno ogibljenje u podignutom položaju ili postoji greška u sistemu.
Upozorenje za vazdušni jastuk

- Obično, narandžasto upozoravajuće svetlo za vazdušni jastuk signalizira da je vozač isključio vazdušni jastuk sa strane suvozača – na primer, prilikom postavljanja dečijeg sedišta koje je okrenuto unazad na prednjem sedištu.
ABS (sistem protiv blokiranja kočnica)

- ABS je jedan od najvećih koraka u činjenju vožnje sigurnijom. Omogućava vozaču da primeni maksimalno kočenje i istovremeno upravlja, kao na primer kada pokušava da izbegne pešaka koji izlazi na put. Ako se upali svetlo upozorenja ABS-a, to znači da postoji kvar u sistemu, i vozači bi trebali to da istraže.
AWD ili 4WD

- U automobilima koji imaju izbor sistema pogona na četiri točka, ovo svetlo se pojavljuje kada vozač odabere da pređe iz režima pogona na dva na četiri točka, jednostavno potvrđujući njihov izbor.
Nadzor kočionih pločica

- Kočione pločice i diskovi se troše. Ovo je vaš koristan podsetnik da ih servisirate.
Slomljena sijalica

- Sijalice farova ili kočionih svetala ponekad otpucaju. Ovo korisno upozoravajuće svetlo deluje kao izazov: da li pokušate sami da zamenite sijalicu? Ili platite servisu da to uradi?
Dečija sigurnosna blokada

- Sve veći broj automobila sada nudi elektronski kontrolisanu dečiju sigurnosnu blokadu za zadnja vrata. Vozačima štedi muke sa kopčama, a kada je simbol osvetljen, jednostavno potvrđuje da se zadnja vrata ne mogu otvoriti iznutra.
Sklopivi krov

- Kada se ovo upali, govori vozačima automobila sa sklopivim krovom da prepreka ili ozbiljniji kvar mogu sprečiti otvaranje ili zatvaranje krova.
Tempomat

- Postoje različite vrste tempomata ovih dana, sa pasivnim verzijama koje održavaju postavljenu brzinu, aktivnim sistemima koji variraju brzinu automobila u zavisnosti od uslova saobraćaja, i nekima koji čak mogu reagovati na promene ograničenja brzine. Znak upozorenja za tempomat obično označava da ste uključili sistem.
Filter čestica dizela

- Filter čestica dizela (DPF) je neophodan uređaj koji hvata mnoge štetne toksične čestice koje nastaju sagorevanjem dizel goriva. Svetlo upozorenja može signalizirati da filter čestica dizela automobila treba čišćenje, proces koji može uključivati vožnju automobila na duže staze na visokoj brzini. Ili može postojati ozbiljniji problem, koji može uzrokovati da automobili ne prođu test emisije izduvnih gasova na tehničkom pregledu.
Elektronska kontrola gasa

- Opasno je imati neispravan akcelerator. Šta ako prestane slati signal motoru da ubrzava? Ili još gore, šalje pogrešan signal i uzrokuje nenamerno ubrzanje? Dakle, ako se ovo upozoravajuće svetlo upali, odmah ga dajte na pregled.
Svetlo upravljanja motorom

- Toliko toga u savremenom automobilu kontrolisano je računarom, i u srcu takvih kontrolnih sistema je sistem upravljanja motorom. Ako se upali upozoravajuće svetlo, automobil će i dalje funkcionisati, ali može preći u takozvani “režim za povratak kući” sa smanjenim performansama. Odmah ga dajte na pregled. To bi moglo ukazivati na probleme sa sistemima za kontrolu emisije.
Elektronski program stabilnosti

- Vaš automobilski elektronski program stabilnosti (ESP, ili ponekad ESC) je ono što ga čvrsto drži na putu. To je važan deo opreme, ali ponekad vozači mogu da ga isključe. Znak upozorenja služi kao podsetnik. Ali ako ga niste isključili, a svetlo se upali, postoji kvar koji zahteva dalje provere.
Svetlo svećica

- Svećice pomažu pri pokretanju dizel motora kada je hladno. Dakle, ako vozite dizel automobil, trebali biste sačekati da se simbol svećica ugasi pre pokretanja motora. Međutim, ako se upale nakon toga, to znači da jedna od svećica ima problem – što je često, jer se troše vremenom.
Ključ nije detektovan

- Mnogi automobili više ne koriste ključ u tradicionalnom smislu. Umesto toga, koriste “pametni ključ” koji bi trebao biti praktičniji. Ako ste otključali svoj automobil i pokrenuli ga, a zatim se vratili u kuću, slučajno ostavljajući svoj pametni ključ na kuhinjskom stolu kad ste to učinili, ovo je vaš koristan podsetnik da ne odvezete automobil bez “ključa”.
Pomoć pri održavanju trake

- Neki automobili imaju pomoć pri održavanju trake da pomognu da se automobil vrati u traku puta ako detektuju da vozilo previše približava beloj liniji na putu ili bankini. Ovaj simbol ukazuje da je sistem aktivan. Crveni simbol znači da sistem ne funkcioniše ispravno.
Nizak nivo goriva

- Svaki vozač je verovatno barem jednom video ovaj simbol. Znači da je rezervoar za gorivo automobila skoro prazan i ako ne dodate više goriva, uskoro ćete se zaustaviti – obično negde između 20 i 50 milja.
Senzor za kišu i svetlo

- Automatska svetla i brisači za vetrobran sve su češći na novim automobilima. Ako se pojavi ovo upozoravajuće svetlo, govori vam da postoji problem sa jednim od njih.
Zadnja maglenka

- Vozili ste po magli i zaboravili isključiti zadnje maglenke vašeg automobila? To je ono što ovaj simbol služi, podseća vozače da isključe maglenke.
Grejač zadnjeg vetrobranskog stakla

- Ovo je jednostavno. Znači da je grejač zadnjeg vetrobranskog stakla automobila uključen. Isključite ga čim jasno vidite kroz zadnje staklo.
Kontrola proklizavanja

- Kada vidite narandžasti simbol automobila koji ostavlja tragove proklizavanja na putu, to može značiti jednu od tri stvari. Ako svetlo kratko trepće, jednostavno obaveštava vozača da sistem za kontrolu proklizavanja radi svoj posao i sprečava proklizavanje točkova. Ako ste odabrali da isključite kontrolu proklizavanja, svetlo će ostati upaljeno kao podsetnik da je sistem neaktivan. Ali ako se upalilo samo od sebe, postoji problem sa sistemom za kontrolu proklizavanja koji će trebati proveriti.
Monitor pritiska u gumama

- Većina modernih automobila ima sistem koji pažljivo prati pritisak u gumama. Ako detektuje da je jedna znatno opala u poređenju sa ostalima, upozoriće vozača. Ako ste na putu, svratite na benzinsku stanicu i proverite pritiske i prilagodite ih po potrebi. Ako niste sigurni kako da resetujete monitor pritiska u gumama, uputstvo za vozilo će ponuditi korak-po-korak vodič.
Upozoravajuće svetlo

- Žuti trougao sa uzvičnikom obično će biti praćen porukom koja objašnjava šta je pošlo po zlu. Nadamo se da će biti samoobjašnjavajuće – kao što je nizak nivo tečnosti za pranje vetrobranskog stakla.